Gjennomsnitt kWh/km og Co2 på blandet kjøring(55% bykjøring/45% landevei). Alle tallene er Tank-to-Wheel:


Bil kWh/km gCo2/km Norsk gCo2/km EU-15
BMW i3 0,167 0 51
Fiat 500e 0,180 0 55
Honda Fit EV 0,180 0 55
Mitsubishi Miev 0,186 0 57
Nissan Leaf 0,186 0 57
Ford Focus 0,198 0 61
Smart Fortwo 0,198 0 61
Tesla Model S (60kWh) 0,217 0 67
Tesla Model S (85kWh) 0,236 0 73
Mercedes-Benz B-Class 0,248 0 76
Toyota RAV4 EV 0,273 0 84
Drivstoff bil
Toyota Prius 1.4 0,381 104 104

Gjennomsnitt kWh/km tallene er hentet fra The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and U.S. Department of Energy (DOE) – Fuel Economy Guide 2014 med 55% bykjøring og 45% landevei kjøring.

EU energi tallene er kWh x 310g Co2/kWh Som er gjennomsnitt Co2/kWh i EU-15(2010).

Vi har konsekvent brukt de nominelle tallene fra The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and U.S. Department of Energy (DOE) – Fuel Economy Guide 2014  (for Prius så vel som for de elektriske biler). Som vi vet, tall beregnet i reelle trafikkforholdene kan variere og avhenger også i stor grad på fører stil.

Co2/kWh energi produsjon iht land:

Land gCo2/kWh 1990 gCo2/kWh 2000 gCo2/kWh 2009 gCo2/kWh 2010
Norge 0 0 0 0
Sverige 12 22 19 30
Frankrike 105 75 78 79
Belgia 347 291 218 220
EU 15 442 362 321 310
Tyskland 607 522 467 461
Nederland 607 477 420 415
UK 672 472 453 457
Polan 988 866 799 781

Source: International Energy Agency (IEA), March 2013

Kilde:

The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and U.S. Department of Energy (DOE) – Fuel Economy Guide 2014

GHG Emissions from Energy Industry

 

Comments are closed.

Post Navigation